Bárkányi Robi barátom 2008.12.20-án egy beszélgetésre invitálta Vajda Jocit, az A-s motorok mágusát. Íme Robi:

Vajda József 1977-ben született Kecskeméten, a mai napig itt is él. Műhelyében munka közben látogattam meg.

Joci előgyújtást állít Kelő Gere Laci (Latyak) VFTS-én                    Szelephézag-állítás Szamosi Mihály autóján            


Hogyan kerültél az autósport közelébe?

1995-ben voltam először rally túra versenyen, de természetesen a rally első osztálya sem maradhatott ki a sorból. 1995 és 1997 között majdnem minden versenyen ott voltunk, beleértve a rally első osztálytól kezdve, a rally túrán át egészen a sprintig. Innen indultak a fejemben a dolgok és elhatároztam, hogy én is belevágok egy autó építésébe. 1998-ban el is kezdtem egy 2105-ös Ladát építgetni, ami kezdetben utcainak indult, persze nem az lett belőle. Ahogy szépen lassan alakult a vas, úgy kezdett egyre jobban versenyautó formát ölteni. Az első motoromat Kasza Zolival csináltattam, ami egy A-s jellegű 1.6-os zsugormotor volt. Na onnan indultak a dolgok, hiszen elég sokat feljártam Zolihoz.

Joci saját építésű 2105-ös Ladájával 2004-ben, a Metal Elektro kupán Kecskeméten.

Mióta készítesz motorokat?

2002-ben készítettem az első motoromat. Jóformán mindegyik A-s, vagy olyan jellegű motor volt. Sokat készítettem már utcára is, ezek többnyire 272-es, vagy 296-os vezérműtengellyel szerelt, könnyű főtengelyes, minimálisan bővített motorok voltak, de igazából mindig a megrendelő dönti el, hogy mi kerüljön a motorba. A versenymotoroknál más a helyzet, ott már inkább a teljesítményre és a megbízhatóságra törekszem. Persze az utcainál is fontos a megbízhatóság, de mivel egy versenymotort mindig a maximális fordulaton használnak, így bele kell rakni a minőségi alkatrészeket. Egy A-s versenymotor bizony megkíván bizonyos alkatrészeket, ami a gyáritól jóval nagyobb igénybevételt is kibír, gondolok itt a csapágyakra, szeleprugókra, dugóra, hajtókarra és még sorolhatnám.

A versenymotorokban milyen vezérműtengelyt használsz?

Nagyrészt Havassy Péter által készített tengelyeket használok, de volt már dolgom cseh Metalex és Bajor Mifu által készített tengellyel is. Ezekből is inkább a nagy alapkörös 316/304-es és a 328/304-es tengelyeket kedvelem, mert nagy tartományban tudom állítani és jól kalibrálható

Vajner féle hengerfej csomag. Minden mi szem-szájnak ingere.

Köztudott, hogy A-s motorokat építesz. Miért?

Az első motorom egy 1.3-as szíjas blokk volt, amiből zsugor 1.6-ost csináltam, A-csoportos alkatrészekkel. Hogy mi az oka? Egyfajta kihívásnak látom, hogy a gyári alkatrészekből a maximális teljesítményt tudjam kihozni. Nekem sokkal nagyobb elismerés az, mikor a saját motorom majdnem úgy szól, mint egy Weberes! Szerintem ebben rejlik az A-s motorok iránti szerelmem.

Marozsi Zsolt 1.6-os A-s Vajner motorja

Úgy tudom, hogy tolókerekes váltókat is készítesz. Mióta?

A tolókerekes váltók készítése nagyjából a motorok készítésével egy időben kezdődött. Mostanában, ahogy egyre jobban elterjed a 6 sebességes tolós váltók használata, én is beszálltam a készítésébe. Elég sok váltóm szalad hibamentesen, többek között a Tamási Motorsport által szervezett sorozatban, pl.: Topi, Nagy Laci, és persze Wágner Zsolti autójában is!

Belsőség egy 6 sebességes tolókerekes váltóból, a kép kedvéért kiterítve

Vajner féle homológ, 5 sebességes tolókerekes váltó

Milyen versenyekre készítettél eddig motorokat?

Csináltam rallytúrába, sprintre, szlalomra, Lada cross-ra. Utóbbira jelen pillanatban is négy motor várja az átalakítást.

Szamosi Mihály Lada Cross-os versenyző 1.4-es motorja

Felsorolnál néhány versenyzőt, akiknek eddig motort készítettél?

Természetesen. Az első motoromat Száraz Ákosnak építettem, akivel azóta is baráti viszonyt ápolok, de készítettem többek között Marozsi Zsoltnak rallytúrába, Szamosi Mihálynak Lada Cross-ra, és persze Wágner Zsoltinak is, ami már 3 éve teljesít.

Marozsi Zsolt-Nagy Szilveszter kettős a 2008-as Salgó Rallyn

A Wágner Zsolt-Bárkányi Róbert páros a 2008-as Nagyszékely Rallyn

A motorok és váltók készítésén kívül mással is foglalkozol?

A versenymotorjaimhoz készítek állító kereket, alumínium szíjtárcsát és rozsdamentes kipufogó rendszereket, illetve dobokat.

Vajner Motorsport által készített állító kerék és szíjtárcsa                                Vajner féle A-s karburátor                            
Vajner féle polírozott, rozsdamentes kipufogódob                                     Vajner féle könnyített lendkerék             


Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

Mindenek előtt műhelyfejlesztés. Tervben van egy új, nagyobb és modernebb műhely, amiben többek között kialakítunk egy gumis részleget, egy mosóhelyiséget, stb...(nevet) A többi maradjon az én titkom egyenlőre!

Joci, köszönöm szépen ezt a tartalmas beszélgetést, remélem az olvasók is legalább annyira fogják élvezni, mint én. Kívánok sok jól szóló motort és sírós váltót.

Igazán nincs mit, én köszönöm a lehetőséget. Ha bárkinek tudok valamiben segíteni, telefonon bármikor állok rendelkezésre!

Vajner Motorsport: 20/2182-174


-Bárkányi Róbert-